امروز ده مورد از بزرگ ترین اشتباهات بازاریابی در تاریخ رو بررسی خواهیم کرد!
شماره ی ده: مک دونالد و المپیک هشتاد و چهار! در مسابقه وقتی آمریکا ببرد شما هم می برید، مک دونالد به ازای هر مدال آمریکا یک فضای مجانی می داد. مدال طلا ساندویچ بیگ مک، مدال نقره سیب زمینی و برنز نوشابه! اما شوروی المپیک اون سال رو تحریم کرد و آمریکا بدون رقیب صد و هفتاد و چهار مدال برد. نتیجه اینکه وقتی بر جوایز خود کنترلی ندارید، کمپین تبلیغاتی راه نیندازید!
شماره نه: چراغ دریایی فیس بوک! در سال دو هزار و هفت مارک زاکربرگ پروژه ای به نام چراغ دریایی راه اندازی کرد که فعالیت های کاربران را در اختیار شرکت های تبلیغاتی می گذاشت. هرچند در نهایت این پروژه لغو شد، اما اعتبار فیس بوک آسیب شدیدی دید!
شماره هشت: برگر کینگ و پادشاه عجیب و غریب! در به در به دنبال کسی می گردیم که به ما بگه چطور کنار این شخص از خواب بیدار شدن چیز خوبیست؟ برگرکینگ با راه اندازی کمپین تبلیغاتی در کنار پادشاه از خواب بیدار شوید، سعی در احیای نماد خود داشت! اما این نماد به قدری عجیب و غریب بود که خنده دار به نظر می رسید و از این جهت شهرت پیدا کرد. با این وجود تبلیغات موفقی نبود و سلطنت این پادشاه در سال دو هزار و یازده به پایان رسید.
شماره هفت: اسنیکرز! آگهی مستر تی! من برای نونی که این تبلیغ رو ساخته احساس تاسف می کنم. از قرار معلوم مسترت پیاده روی رو مناسب آقایون نمی دونه. در نتیجه برای اینکه مجبور به دویدنش کنه، به وی شکلات اسنیکر شلیک می کنه! مخالفین این تبلیغات رو تبعیض آمیز دونستن. پخش این ناگهی به سرعت متوقف شد. یعنی استیکر جدید با یه لایه کارامله!
شماره شش: اسکیتلز کمپید لمس رنگین کمان! هی تیم به جا نشون بده به هر چی دست می زنی تبدیل به اسکیتلز می شه! ستاره این تبلیغات مردی بود که هر چی رو لمس می کرد تبدیل به اسکیتلز می شد. فوق العاده است. واقعا فوق العاده است. وقتی که نمی تونی حتی فرزندت تازه رو بغل کنی! آره اما تا وقتی متوجه می شید همه کسانی که با اون ارتباط داشتن کشته شدن. امروز با یه مرد تو اتوبوس دست داده. دیگه هیچ وقت خانواده شون نمی بینه!
کجا ثانیه آخه نگران نباشید مسئولین این تبلیغات موفق شدن با تعدادی تبلیغ تعاملی بر روی اینترنت با همان موضوع رنگین کمان آبروی خودشون رو حفظ کنن! امکان نداره از گربه در تبلیغات استفاده کنید و موفق نشید!
شماره پنج: آبنبات لاغری ایدز! با ایدز کم خوراک و لاغر شدن! آبنبات لاغری ایدز محصولی محبوب برای کاهش اشتها بود که پس از شیوع بیماری ایدز به شدت شکست خورد. شانس از این بدتر نمی شد. آبنباتی که قرار بود به کاهش وزن کمک کنه، اسمی شبیه به بیماری داشت که یکی از علائمش کاهش وزن شدید بود. چرا ایدز مصرف نمی کنید؟ واقعا موثره!
شماره چهار: ربات آشی رو شرکت هوندا با طراحی آشیما به جذب علاقه مندان داستان های علمی تخیلی پرداخت. این ربات برای کمک به ناتوانان بود که ایده بسیار جالبی هم بود. اما بهتر بود اول مطمئن می شدم می تونه از پله ها بالا بره بعد برای دنیا نمایشش می دادن! چه آبروریزی!
شماره سه: تاسیس کوتر توسط نتفلیکس! در سال دو هزار و یازده نتفلیکس ارائه دهنده بهترین سرویس های کرایه فیلم بود و شونزده میلیارد دلار ارزش داشت. اما شرکت به دانلود اینترنتی روی آورد یعنی از مشتریان خواست از نتفلیکس جدا شده و به کویست بپیوندند. مشتریان به شدت ریزش کردند و ارزش سهام شرکت به چهار میلیارد دلار کاهش یافت!
شماره ی دو: فورد اتسه! فورد تبلیغات زیادی کرد، اما نتونست چیزی که قول داده بوده بسازه! خیلی چیزا باعث شد این مدل با شکست تمام عیار روبرو شه. اسم جالبی نداشت. قیافه اش زشت بود. به علاوه باید با مدل مرکوری محصول دیگه ای از فورد رقابت می کرد. مسائل کیفی هم میخ آخر رو زد. دست آخر فورد چهارصد میلیون دلار ضرر کرد.
شماره ی یک: مدل جدید کوکا! من طعم جدیدی از کوکاکولا رو به شما معرفی می کنم که فوق العاده است! دیگه حرفی ندارم! کوکاکولا که برنده جنگ بین شرکت های نوشابه سازی بود، به دلیل نامشخصی تصمیم به هدر دادن زمان و پول خود برای نوشیدنی خوشمزه تری کرد! طعم جدید توانست با پپسی و حتی کوکاکولا غلبه کند. اما از زمانی که در دسترس عموم قرار گرفت، با مخالفت شدید روبرو شد. به نحوی که اون رو از تمام فروشگاه ها جمع کردن. با اینکه بسیاری طعم جدید رو یک فاجعه می دونن، اما در نهایت باعث شد که مردم دوباره به کوکاکولا روی بیارن!
من واقعا معذرت می خوام!
کدوم فاجعه تبلیغاتی باعث شد از خودتون بپرسید پیش خودشون چه فکری کردن؟
