برای من بازاریابی به ارزش ها ربط داره! دنیا خیلی پیچیده است، خیلی پر سر و صداست و ما شانسی برای اینکه مردم چیز زیادی از ما به خاطر بسپارن نداریم. هیچ شرکتی نداره!
بنابراین ما باید خیلی واضح بدونیم که می خوایم اونا راجع به ما چی بدونن. حالا اپل خوشبختانه یکی از شش کمپانی برتر در کل جهانه. بالای لیست همراه با نایکی، دیزنی، کوک، سونی، یکی از بهترین بهترین هاست. نه فقط تو این کشور، بلکه در تمام دنیا! اما حتی یه برند عالی اگه بخواد ارتباط و حیات خودش رو حفظ کنه نیاز به سرمایه گذاری و توجه داره و برند اپل به طور خیلی واضحی در اینجا در سال های گذشته از بی توجهی رنج برده و ما نیاز داریم برش گردونیم راه این کار این نیست که درباره سرعت ها و هزینه ها صحبت کنید.
عیب نیست که راجع به بیت ها و مگا هرت صحبت کنیم یا راجع به برتری مون از ویندوز صنعت لبنیات بیست سال تلاش کرد که شما رو متقاعد کنه که شیر براتون خوبه که این دروغه!
اما اونا به هر حال این تلاش رو کردن و فروش اینطوری کاهش پیدا کرد بعد اونا گات بیل رو امتحان کردن که درباره ی محصولش صحبت نمی کرد، چون اصلا وجود نداشت اما اما اما اما یکی از بهترین کارهایی که بازاریابی دنیا به خودش دیده، برند نایکی! فراموش نکنید که نایکی یه کالا می فروشه، کفش! اما وقتی شما به نایکی فکر می کنید چیزی فراتر از یک کمپانی کفش احساس می کنید. تو تبلیغاتشون اونا راجع به محصول خودشون صحبت نمی کنن. اینکه چرا پاشنه هاشون بهتر از پاشنه هایی رو بوکه. نایک چیکار می کنه؟ اونا به ورزشکارای بزرگ احترام می ذارن! به توانایی های ورزشی! اونا هویتشون اینه. کاری که می کنن اینه.
اپل پول زیادی صرف تبلیغات می کنه. شما خبر ندارید. شما اصلا خبر ندارید. خب وقتی من اومدم اینجا اپل آژانس تبلیغاتش رو اخراج کرده بود و یه رقابت شدید بین بیست و سه سه آژانس وجود داشت که چهار سال دیگه ممکنه ما یکیشون رو انتخاب کنیم. ما ترکوندیم و چای دی رو استخدام کردیم. آژانس تبلیغاتی که من این سعادت رو داشتم که سال ها پیش با اونا کار کنم و چند تا کار که جایزه هم برده انجام دادیم. از جمله بهترین تبلیغ سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار، منتخب متخصص های تبلیغات.
ما تقریبا هشت هفته پیش شروع کردیم به کار کردن با اونا و سوالی که پرسیدم این بود که مشتری های ما می خوان بدونن اپل کیه و ما پشتیبان چه چیزی هستیم؟ ما کجای این دنیا رو گرفتیم؟ و آنچه که ما هستیم این نیست که جعبه هایی بسازیم که مردم کارشون رو انجام بدن! و اینکه این کار رو خیلی خوب انجام می دیم.
ما این کار رو تقریبا بهتر از هر کسی در هر جای جهان انجام می دیم. اما اپل چیزی فراتر از اینه. هسته اپل ارزش اصلی اپل اینه که ما باور داریم افرادی که اشتیاق زیادی دارن می تونن جهان رو تغییر بدن و خیلی بهترش کنن. این باور ماست و ما این فرصت رو داشتیم که با چنین افرادی کار بکنیم. با افرادی مثل شما! با توسعه دهنده های نرم افزار و مشتری هایی که این کار رو انجام دادن، که هم یا زیاد ما باور داریم که تو این دنیا مردم می تونن جهان رو بهتر کنن و اینکه اون افرادی که به قدری دیوانه هستن که فکر می کنن می تونن دنیا رو عوض کنن، همونایی هستن که این کار رو می کنن! و بنابراین کاری که ما می خوایم در اولین کمپین بازاریابی برند خودمون در طول سال ها انجام بدیم، اینه که به اون ارزش های اصلی برگردیم!
خیلی چیزا عوض شده. بازار نسبت به ده سال پیش یه مکان کاملا متفاوته و اپل کاملا متفاوت شده! جایگاهش هم کلا فرق کرده! باور کنید محصولات استراتژی پخش و تولید همه کاملا عوض شدن! اما ارزش ها و ارزش های هسته ای نباید عوض بشن. چیزایی که اپل در هسته اصلی خودش به اونا باور داشت! اینا همون چیزایی هستن که امروز اپل واقعا از اون ها پشتیبانی می کنه. بنابراین ما می خواستیم راهی برای گفتمان این پیدا کنیم و اون چه که ما داریم خیلی به من انگیزه می ده!
افرادی که دنیا رو عوض کردن رو تکریم می کنه. بعضی از اون ها زنده هستند و بعضی نیستن! اما مطمئن باشید اون هایی که زنده نیستن، اگه شانس استفاده از یه کامپیوتر داشتن حتما از مک استفاده می کردن! اینم این همه کمپین متفاوت فکر کن خواهد بود. این احترام به افرادیه که متفاوت فکر می کنن و این دنیا رو به جلو می برن و این هویت ماست!
این روح این کمپانیه! بنابراین من می خوام ادامه بدم و امیدوارم که شما هم احساس منو داشته باشید.
