جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • آخرین‌ ویدئوها
  • هاروارد
  • MIT
  • انیمیشن
  • مدیریت شهری
  • مدیران فردا
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • نام‌آوران‌
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
  • پوستر
  • مقالات
  • مشترکین
  • ورانش
    • درباره ما
    • ماموریت ما
    • ارتباط با ما
  • صفحه اصلی
  • منو
    • آخرین‌ ویدئوها
    • هاروارد
    • MIT
    • انیمیشن
    • مدیریت شهری
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
    • پوستر
    • مقالات
    • مشترکین
  • حساب کاربری
    • ورود
    • ثبت نام
  • دسته بندی محتوا
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره های آموزشی درباره ما تماس با ما ماموریت ما
ورانش ورانش
راهنمای ثبت نام
راهنمای ثبت نام
لطفا پیش از ثبت نام فایل راهنما را مطالعه نمائید ورود و ثبت نام
دسته بندی‌ محتوا
  • مبانی مدیریت
  • منابع انسانی
  • استراتژی و چشم‌انداز
  • بازاریابی، برند و تبلیغات
  • تکنیک های مدیریت
  • رفتار سازمانی
  • رهبری
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت حرفه ای
  • نظریات مدیریت
  • بزرگان مدیریت
  • تعالی سازمانی
  • چالش های مدیریت
  • اقتصاد و بازرگانی
  • مدیریت ژاپنی
  • خلاقیت و نوآوری
  • تولید
  • مشتری مداری
  • مدیریت شهری
  • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • صفحه اصلی
  • آخرین‌ ویدئوها
  • هاروارد
  • MIT
  • انیمیشن
  • مدیریت شهری
  • مدیران فردا
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • نام‌آوران‌
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
  • پوستر
  • مقالات
  • مشترکین

تفاوت بیانیه، ماموریت و چشم انداز در چیست؟

access_time1397/11/05
visibility 1868 بازدید
person کاربر آزاد

چشم انداز و ماموریت از جمله اسناد بالادستی هر سازمانی است که فلسفه وجودی آن را تبیین می کند. اهمیت و شرح ساده و صمیمی این دو را به همراه مثال هائی از دنیای واقعی در اینجا خواهید دید

سلام. دو تا از استراتژیک ترین تصمیماتی که هر قلبییی ممکن است بگیرد عبارتند از: ماموریت ما چیست؟ و چشم انداز ما کدام است؟ معمولا پاسخ های ضعیفی به این سوالات داده می شود. چون میزان زیادی سوئ تفاهم در باره معنای واقعی این عبارات وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. یک نفر فکر می گوید ماموریت" این" است، دیگری میگوید" این" و سومی" این". و هنگام سردر گمی هم معلوم است که هیچ وقت نتایج خوبی نخواهید داشت.

00:33

پس اگر مایلید تصمیمات استراتژیکِ بهتری بگیرید، که به شما کمک کند تا سهم بیشتری از بازار کسب کنید، ببینید چگونه می توانید بین بیانیه ماموریت و بیانیه چشم انداز تمایز ایجاد کنید. بیایید نگاهی به مورد اول بیندازیم:

00:52

بیانیه ماموریت: برای من بهترین تعریف هر چیز این است که برگردم به معنای خود کلمه. وقتی واژه ی ماموریت به گوش شما می خورد، چه چیز به ذهنتان می آید؟ مثلا اگر یک گروه نظامی قرار باشد به یک ماموریت بروند، یعنی چه؟ یعنی آنها میخواهند برای یک هدف خاص، بر علیه فرد یا گروهی، اقدام کنند. به همبن ترتیب، ماموریت یک گروه از کلیسا معنای خاص خود را دارد. نتیجه اینکه ماموریت یعنی یک گروه از مردم که تلاش می کنند کاری را برای قصد خاصی انجام دهند.

1:30

پس ماموریت از آنچه که یک نفر انجام می دهد حرف می زند. قرارنیست الزاما امیدوار کننده باشد. در ماموریت، صحبت از این است که شما چه می کنید؟ یک بیانیه ماموریت خوب، باید نشان دهد شما به عنوان یک شرکت چه فعالیتی دارید؟ و چه فعالیتی ندارید؟ و برای چه کسی؟

1:49

اما اجازه دهید مثالی از یک بیانیه خوبِ ماموریت بیاورم. اتحادیه تنیس ایالات متحده. این اتحادیه اذعان می کند که ماموریت آنها "ترقی و توسعه تنیس" است. آنها الزاما نمی گویند که در کجا؟ چون نام اتحادیه تنیس ایالات متحده، به نحوی معنا را می رساند. البته برخی ممکن است بخواهند قیدی به آن اضافه کنند، مثلا بگویند: بازیکنان تنیس آمریکا. اما چون واضح است که این اتحادیه متعلق به کجاست، پس طبیعتا در پی آن نیست که رشد تنیس را مثلا در قزاقستان دنبال کند.

2:27

خب میرسیم به دو عاملی که باید روی آنها تمرکز کنیم، رشد تنیس و توسعه آن. این دو مفهوم، واقعا این سازمان را در دهه ی اخیر پیش برده است. در واقع اگر درست فهمیده باشم، تنیس تنها ورزش سازمان یافته ای است که حقیقتا در دهه گذشته رشد زیادی داشته اما قبلا رو به افول بود. چرا؟ چون آنها در مورد ماموریتشان خیلی صریح شدند. این ماموریت درباره ترقی و توسعه تنیس است که شامل همه موارد از جمله منابع و بودجه می شود. این نمونه یک بیانیه ماموریت عالی است. ساده، مستقیم و کاربردی!

3:06

خب مورد دوم، بیانیه چشم انداز است؟ بیانیه چشم انداز اساسا متفاوت است. چشم انداز، اگر به ریشه آن برگردید در مورد بصیرت است. در مورد دیدن عمیق چیزی. چشم انداز در مورد آنچه انجام می دهید نیست، در مورد چیزی است که می خواهید باشید یا بشوید. نقطه ای در آینده. بیانیه ماموریت می گوید ما چه می کنیم. اما بیانیه چشم انداز باید به قلب افراد نفوذ کند. باید چیزی باشد که امیدوارکننده باشد چیزی که مردم در مورد آن هیجان زده و متحیر شوند و بگویند من هم می خواهم عضوی از آن باشم!

03:45

خب بگذارید در اینجا یک بیانیه چشم انداز خوب را مثال بیاورم. شرکت راه آهن نورفولک ساچرن Norfolk Southern  . بیانیه چشم انداز آنها هرگز بر اساس راه آهن بیان نشده! بیانیه آنها می گوید: امن ترین، مشتری مدارترین و موفق ترین شرکت حمل و نقل جهان. خب حتما می گوئید که این، رویایی است، یا چیزی است که می خواهند باشند. البته درست است اما افراد، با هیجان می گویند: ما می خواهیم امن ترین و مشتری مدارترین باشیم! می خواهیم موفق ترین شرکت حمل و نقل جهان شویم. به همین دلیل است که اغلب در بیانیه های چشم انداز، از کلماتی مانند سرآمد، یا برترین، یا بهترین استفاده می شود. چون هدف، آن است که تحریک کننده باشد و مردم بگویند: بله! می خواهم وقتم و انرژی ام را صرف آن کنم.

04:36

در واقع این بود تفاوت میان یک بیانیه ماموریت و یک بیانیه چشم انداز! بیانیه ماموریت درباره کاری است که انجام می دهید، اما بیانیه چشم انداز در مورد چیزی است که می خواهید باشید یا بشوید. یک بیانیه ماموریت بر روی امروز چه می کنیم تمرکز دارد، در حالی که بیانیه چشم انداز بر آنچه می خواهید بشوید متمرکز است و روی آینده زوم می کند. تفاوت این دو در این است!

5:03 پایان

منبع:

accelaratedgrowth


folder_open برترین      سرآمد      راه آهن      قلب      بصیرت      تنیس      تصمیمات استراتژیک      سازمان      ماموریت      چشم انداز     
چند مطلب پیشنهادی از ورانش
  • سیر تکامل منابع انسانی
  • تئوری سیستم ها(2); - تحلیل و ترکیب؛ تفاوت های اصلی
  • رئیس در برابر رهبر
  • ده مهارت یک استخدام کننده عالی

0 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

برای ثبت دیدگاه لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
جستجو برای:
دسته‌ها
  • مبانی مدیریت
  • منابع انسانی
  • استراتژی و چشم‌انداز
  • بازاریابی، برند و تبلیغات
  • تکنیک های مدیریت
  • رفتار سازمانی
  • رهبری
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت حرفه ای
  • نظریات مدیریت
  • بزرگان مدیریت
  • تعالی سازمانی
  • چالش های مدیریت
  • اقتصاد و بازرگانی
  • مدیریت ژاپنی
  • خلاقیت و نوآوری
  • تولید
  • مشتری مداری
  • مدیریت شهری
  • مدرسه خلاقیت استیوجابز
درباره ورانش

ورانش ( ورای دانش) در راستای "گسترش افکار مدیریت ایرانیان" تلاش می نماید تا متناسب با شرایط ویژه مدیران، بخصوص محدودیت زمان، آخرین و به روزترین اندیشه ها و تجارب جهانی را در قالب فیلم، مقاله، پادکست، پوستر و نیز دوره های مختلف به مدیران فارسی زبان در بخش خصوصی، عمومی، دولتی و سایر علاقه مندان و نیز دانشجویان مرتبط تقدیم نماید. محتوای سایت از معتبرترین مراکز مدیریتی جهان نظیر دانشکده مدیریت هاروارد، دانشکده مدیریت استنفورد، مشاور مدیریت مکنزی، مرکز رهبری دانشگاه MIT و مراکز مشابه تامین می شود

  • phone_android
    ۰۹۱۲۰۸۹۸۰۸۲
  • email
    Info@Varanesh.IR

مهم ترین بر اساس دسته بندی

  • رهبری
  • استراتژی و چشم انداز
  • رفتار سازمانی
  • منابع انسانی
  • خلاقیت و نوآوری

مهم ترین بر اساس منبع

  • هاروارد
  • MIT
  • استیو‌جابز
  • مایکل‌پورتر
  • دانیل‌گلمن

آخرین اخبار و اتفاقات ویژه در ایمیل شما، فقط کافیست ایمیل خود را وارد کنید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "مؤسسه گسترش افکار مدیریت ایرانیان" است.
keyboard_arrow_up