سیستم تولید تویوتا
خط تولید تویوتا کیفیت محصول را با تبدیل هرکدام از افراد و فرایند ها، به بازرس های کنترل کیفیت، تضمین می کند. بنابراین به جای کنترل کیفی در آخرین مراحل، تویوتا روی هرکدام از کارکنان، به عنوان یک بازرس تکیه کرده است، در واقع 900 کارگر یعنی 900 بازرس.
خط تولید تویوتا مرتبا توسط مراکز آموزشی و کارخانه های تولیدی مورد مطالعه قرار گرفته. اما واقعا این خط، چگونه کار می کند؟ و مشتری ها چگونه سود می برند؟ واقعیت این است که تویوتا تنها بر اساس سفارش، تولید می کند. در نتیجه هزینه ها کنترل شده و این ثبات قیمت را برای مشتری به همراه دارد.
سفارش قطعات براساس پیش بینی و ظرفیت تولید انجام می شود. این تامین قطعات، درست در زمان مورد نظر است که ژاپنی ها، آنرا هی جونکا Heijunka می نامند. تویوتا بسیاری از تامین کننده هایش را نیز در این فرایند وارد کرده تا گردش قطعات، هموار و تحویل، به موقع باشد.
در خط مونتاژ ، قطعات و اجزا مستقیما به کارکنان تحویل داده می شوند. تحویل قطعات به خط تولید طبق برنامه روزانه تعیین خواهد شد. قاعده به موقعِ رساندن قطعات، حیاتی است. زیرا به کارکنان این امکان را می دهد که قطعه مناسب را در زمان نیاز، در محل مورد نظر دریافت کنند. کارکنان قسمت مونتاژ بر استاندارد سازی تخصص، تمرکز دارند که به آنها این امکان را می دهد تا در خطوط مختلف و روی محصولات بسیار متنوعی کار کنند.
خط تولید تویوتا، کیفیت محصول را با تبدیل هرکدام از افراد و فرایند ها، به بازرسین کنترل کیفیت، تضمین می کند. بنابراین به جای کنترل کیفی در آخرین مراحل، ما روی هرکدام از کارکنان، به عنوان یک بازرس تکیه کرده ایم، در واقع ما 900 کارگر یعنی 900 بازرس داریم.
برای بهبود مداوم کیفیت و تامین امنیت در تولید، جلسات منظمی با حضور مدیران و دیگر مسئولین خط برگزار می شود تا کیفیت تولید و فرهنگ آن را به طور مداوم بهبود بخشند.کارکنان، هر قطعه را قبل از ارسال به قسمت بعد کنترل کرده و با ماژیک علامت گذاری می کنند. اگر با دقت به هرکدام از لیفتراک های تولید تویوتا نگاه کنید روی اجزای درونی، تعداد زیادی نقاط رنگی خواهید دید. این یعنی محصول از مراحل مختلف کنترل کیفیت عبور کرده است.
زمانی که محصول به طور کامل، مونتاژ شد مرحله نهایی بازرسی فرا می رسد. برای تضمین بالاترین سطح کیفیت، تمام محصولات، بازرسی و تست می شوند. اگر مشتری با یکی از لیفتراک های تویوتا مشکلی داشته باشد، فروشنده محلی، مشکل را بلافاصله شناسایی و تقاضای گارانتی را برای شرکت ارسال می کند. درخواست گارانتی شامل بررسی کامل قطعات معیوب پس از ارسال به کارخانه است. اگر نقص، بعد از بررسی قطعه، تایید شود اقدامات پیشگیرانه در تویوتا برای اطمینان از عدم رخداد دوباره انجام می شود. این اقدامات، پس از تصویب، به عنوان یک استاندارد جدید، برای کاهش قطعات معیوب به کار گرفته خواهد شد.
به لطف این روند، و اتخاذ تدابیر سختگیرانه، مشتریان تویوتا می توانند مطمئن باشند همیشه یک محصول با کیفیت را دریافت خواهند کرد. خط تولید تویوتا باعث کاهش یا به صفر رسیدن هدر رفت، اجزای غیرضروری و کاهش آلودگی می شود. برای مشتریان تویوتا این خط تولید به معنای تحویل سریع تر، صرفه جویی در هزینه ها و بالاترین کیفیت مواد است. تلاش ما همیشه تامین رضایت مشتریان تویوتا خواهد بود.
منبع:
TOYOTA
0 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
برای ثبت دیدگاه لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید