جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • آخرین‌ ویدئوها
  • هاروارد
  • MIT
  • انیمیشن
  • مدیریت شهری
  • مدیران فردا
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • نام‌آوران‌
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
  • پوستر
  • مقالات
  • مشترکین
  • ورانش
    • درباره ما
    • ماموریت ما
    • ارتباط با ما
  • صفحه اصلی
  • منو
    • آخرین‌ ویدئوها
    • هاروارد
    • MIT
    • انیمیشن
    • مدیریت شهری
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
    • پوستر
    • مقالات
    • مشترکین
  • حساب کاربری
    • ورود
    • ثبت نام
  • دسته بندی محتوا
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره های آموزشی درباره ما تماس با ما ماموریت ما
ورانش ورانش
راهنمای ثبت نام
راهنمای ثبت نام
لطفا پیش از ثبت نام فایل راهنما را مطالعه نمائید ورود و ثبت نام
دسته بندی‌ محتوا
  • مبانی مدیریت
  • منابع انسانی
  • استراتژی و چشم‌انداز
  • بازاریابی، برند و تبلیغات
  • تکنیک های مدیریت
  • رفتار سازمانی
  • رهبری
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت حرفه ای
  • نظریات مدیریت
  • بزرگان مدیریت
  • تعالی سازمانی
  • چالش های مدیریت
  • اقتصاد و بازرگانی
  • مدیریت ژاپنی
  • خلاقیت و نوآوری
  • تولید
  • مشتری مداری
  • مدیریت شهری
  • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • صفحه اصلی
  • آخرین‌ ویدئوها
  • هاروارد
  • MIT
  • انیمیشن
  • مدیریت شهری
  • مدیران فردا
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • نام‌آوران‌
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
  • پوستر
  • مقالات
  • مشترکین

تئوری انگیزش هرزبرگ

access_time1397/10/23
visibility 983 بازدید
person کاربر ویژه

انگیزش کارکنان همواره یکی از جدی ترین چالش های مدیریت در جهان بوده و با گذشت زمان بر اهمیت آن نیز افزوده شده است. هرزبرگ از بزرگترین اندیشه ورزان این عرصه است که توانست با تئوری خود بسیاری از پیچیدگی های انگیزه آفرینی در کارکنان را حل کند

محدودیت در دسترسی به این محتوا
دسترسی کامل به محتوای تئوری انگیزش هرزبرگ برای اعضای ویژه ورانش درنظر گرفته شده است. با فعال کردن اشتراک ویژه ، محتوای بیشتری به شرح زیر در اختیار شما قرار می گیرند :
فهرست محتوای ویژه ورانش


ثبت نام | خرید اشتراک

 

تئوری انگیزش هرزبرگ

Motivation Theory- Herzberg

 

سلام به شما. در این ویدیو ما می خواهیم درمورد یکی دیگر از تئوری پردازان انگیزشی صحبت کنیم. ما می خواهیم در مورد هرزبرگ صحبت کنیم. به خاطر دو عامل مهم در تئوری انگیزشی کار هرزبرگ معروف شد. خب البته فقط هرزبرگ نیست و ما خوش شانسیم که می تونیم درمورد تیلور و مازلو هم صحبت کنیم. اما در این ویدیو ما به اختصار به هرزبرگ می پردازیم. کمی گذشته ی اونو و بعد دو روش فکری متفاوت مبنی بر اینکه چه طور مدیران می تونن افراد  رو ترغیب کنند بررسی می کنیم.

برخلاف اکثر تئوری پردازان، هرزبرگ یک روانشناس بود. اون در بیان تئوری انگیزش موفق بود چون این موضوع وابسته به رفتارهای کاری و در نتیجه وابسته به علم روانشناسیه. این همون عاملیه که برای کار کردن به مردم انگیزه می ده. هرزبرگ در شاخه مدیریت کسب و کار تخصص داشت. روانشناسی مدیریت کسب و کار. هرزبرگ بعد از تیلور بود و با نظرات او به شدت مخالفت داشت. تیلور عقیده داشت که انگیزش در مدیریت بر اساس پاداش های مادیست. او معتقد بود چیزی که مردم رو ترغیب می کنه مسائل مادیه. هرزبرگ نظر متفاوتی داشت. اون می گفت که همیشه عوامل مالی نیستند که باعث ترغیب کارمندان میشن. بالعکس بسیاری از عوامل غیر مادی  روی انگیزه ی کارمندان تاثیر میزاره. رمز موفقیت برای ایجاد انگیزه در افراد همین عوامل غیرمادیه.   

هرزبرگ این عوامل رو به دو دسته تقسیم میکنه.

عوامل انگیزشی و عوامل بهداشتی.

عوامل انگیزشی عواملی هستن که با وجود اونا افراد ترغیب به سخت کار کردن میشن.

هرزبرگ در دسته ی دیگه عوامل بهداشتی رو معرفی می کنه. منظور ما از این عوامل عواملیست که در صورت نبودشون انگیزه از کارمندان سلب می شود. اما باید بدونیم که تنها حضور اونا به تنهایی برای ایجاد انگیزه کافی نیست. پس درمورد عوامل بهداشتی می توان گفت اینها عواملی هستند که بدون آن ها انگیزش رخ نمیده اما حضور منفرد آنها برای انگیزش هم کافی نیست و باید به همراه عوامل دیگری به کار برده شوند. هرزبرگ عقیده داشت که عوامل مهم تری وجود دارن.  

هرزبرگ به شرح این موارد می پردازه. اون به عوامل غیر مادی توجه می کنه. برای مثال دادن مسئولیت به افراد. یا به وجود آوردن وظایفی که اونا  با انجامش، احساس چالش و هویت کنند. این وظایف در نهایت به پاداش ختم می شن. البته نه حتما پاداش مادی. و اگرکارکنان به درستی کارشون رو انجام بدن سرانجام به پیروزی میرسه.

حالا به سراغ عوامل بهداشتی میریم. میدونید که این عوامل عواملی هستند که باید وجود داشته باشند تا انگیزش اتفاق بیفته اما وجود اونا به تنهائی کافی نیست.

برای مثال فرض کنید حقوق افراد نسبت به چیزی که انتظار دارن خیلی کمتر هست و این عاملی هست که انگیزش رو کم می کنه. یا شاید شرایط کاری مناسب نباشه. ناکارآمدی در مدیریت وجود داشته باشه، نداشتن راهنمای مشخص یا نداشتن سیاست های مناسب.

خوب ما از این موضوع چه چیزی متوجه شدیم؟

اگر نظریات هرزبرگ رو قبول کنیم، مدیران باید به این موارد توجه کنن.  

اول ایجاد انگیزه با عوامل انگیزشی و دوم اینکه دوم از بودن عوامل بهداشتی در صحنه مطمئن شدن. مسئله ای که هرزبرگ درموردش دقت می کرد این بود که مواظب بود عوامل بهداشتی انگیزه رو از بین نبرن. ممکنه اگه یک مورد انجام بگیره عامل دیگرو خنثی کنه و همین باعث میشه که انگیزش نتونه ظهور پیدا کنه و تاثیر خودشو بزاره.  

بزارید نگاه دقیق تری به عوامل انگیزشی که هرزبرگ ازشون حمایت کرد داشته باشیم.

غنی سازی شغلی

این بدین معنیست که به مشاغل عمق بیشتری بدیم. بهتره وظایف گسترده تری رو داشته باشیم تا اینکه بخواهیم هر روز یک کار رو انجام بدیم. بهتره پیچیدگی و چالش های بیشتری در کار ایجاد بشه. اما باید توجه داشته باشیم که نظارت باید وجود داشته باشه تا افراد رو به سمت هدف نهایی و موفقیت هدایت کنه. عمق بیشتر در کار میتونه به دلیل موفقیت در انجام کار رضایت  از خود را در میان افراد افزایش بده. این همون عاملی هست که هرزبرگ باور داره عامل اصلی انگیزش است.

در گام بعد هرزبرگ در مورد توانمند سازی صحبت می کنه. این یعنی اینکه به کارکنان مسئولیت و قدرتی محدود جهت تصمیم گیری داده بشه. این احساس استقلال در تصمیم گیری باعث میشه که اونا ترغیب به کار بشن. بهتره بازرسی های کاری کمتر بشه و احساس اطمینان و اعتماد در محیط کار ایجاد بشه. این حس اعتماد به کارکنان و باور داشتن به اینکه اونا کارشون رو درست انجام میدن عامل بسیار قوی برای انگیزش هست.

هرزبرگ خودش طرفدار عوامل انگیزشی بود. اما باور داشت که عوامل بهداشتی نیز باید وجود داشته باشند. کارمندان به صورت مناسب حقوق دریافت کنند و شرایط کاری خوبی داشته باشند. اگر عوامل بهداشتی وجود نداشته باشه شاید بقیه چیزها اثرشون رو درست نشون ندن.

این مختصری بر تئوری هرزبرگ بود. امیدوارم که استفاده کرده باشید. ممنون.

0 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

برای ثبت دیدگاه لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
جستجو برای:
دسته‌ها
  • مبانی مدیریت
  • منابع انسانی
  • استراتژی و چشم‌انداز
  • بازاریابی، برند و تبلیغات
  • تکنیک های مدیریت
  • رفتار سازمانی
  • رهبری
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت حرفه ای
  • نظریات مدیریت
  • بزرگان مدیریت
  • تعالی سازمانی
  • چالش های مدیریت
  • اقتصاد و بازرگانی
  • مدیریت ژاپنی
  • خلاقیت و نوآوری
  • تولید
  • مشتری مداری
  • مدیریت شهری
  • مدرسه خلاقیت استیوجابز
درباره ورانش

ورانش ( ورای دانش) در راستای "گسترش افکار مدیریت ایرانیان" تلاش می نماید تا متناسب با شرایط ویژه مدیران، بخصوص محدودیت زمان، آخرین و به روزترین اندیشه ها و تجارب جهانی را در قالب فیلم، مقاله، پادکست، پوستر و نیز دوره های مختلف به مدیران فارسی زبان در بخش خصوصی، عمومی، دولتی و سایر علاقه مندان و نیز دانشجویان مرتبط تقدیم نماید. محتوای سایت از معتبرترین مراکز مدیریتی جهان نظیر دانشکده مدیریت هاروارد، دانشکده مدیریت استنفورد، مشاور مدیریت مکنزی، مرکز رهبری دانشگاه MIT و مراکز مشابه تامین می شود

  • phone_android
    ۰۹۱۲۰۸۹۸۰۸۲
  • email
    Info@Varanesh.IR

مهم ترین بر اساس دسته بندی

  • رهبری
  • استراتژی و چشم انداز
  • رفتار سازمانی
  • منابع انسانی
  • خلاقیت و نوآوری

مهم ترین بر اساس منبع

  • هاروارد
  • MIT
  • استیو‌جابز
  • مایکل‌پورتر
  • دانیل‌گلمن

آخرین اخبار و اتفاقات ویژه در ایمیل شما، فقط کافیست ایمیل خود را وارد کنید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "مؤسسه گسترش افکار مدیریت ایرانیان" است.
keyboard_arrow_up