استراتژی- گفتگو با نابغه استراتژی جهان، مایکل پورتر- بخش دوم
من چارچوب آن پنج نیروی کلی را معرفی کردم. اینکه شما در هر صنعتی باید به قدرت مشتری، قدرت عرضه کننده، موانع ورود به صنعت، تهدید محصولات جایگزین و به ماهیت خودِ رقابت توجه کنید. ( متن فیلم) مایکل پورتر در ادامه بخش اول، در این قسمت، سیر تحول اندیشه استراتژیک خود را که در نهایت به خلق مدل الماس یا پنج نیروی پورتر منجر شد بیان می کند.
گفتگو با مایکل پورتر- بخش دوم
- شما 25 سال پیش کتابی نوشتید که هنوز در صدر کتاب های استراتژی باقی مانده. پیام های کلیدی کتاب چیست؟
- خب، اولین کتاب"مزیت رقابتی" بود. پیام اصلی این بود که واقعا چگونه باید به صنعتی که در آن رقابت دارید نگاه کنید؟ چگونه باید در مورد چیزی که باعث سود دهی در صنعت می شود فکر کنید؟ چگونه یک شرکت می تواند موقعیت خود را بهبود بخشد؟ در این کتاب من چارچوبِ آن پنج نیروی کلی را معرفی کردم. اینکه شما در هر صنعتی باید به قدرت مشتری، قدرت عرضه کننده، موانع ورود به صنعت، تهدید محصولات جایگزین و به ماهیتِ خودِ رقابت توجه کنید. آن پنج عامل یا مدل الماس، پتانسیلِ هر کسب و کار را تعریف می کنند. من فکر می کنم این یک پیشرفت چشمگیر در این زمینه بود چون واقعا ما یک نگاه منظم و سیستماتیک به صنایع نداشتیم. کتاب بعدی مزیت رقابتی است که در آن توضیح دادم یک شرکت چگونه باید به موقعیت خود نگاه کند؟ مفهوم زنجیره ارزش چیست؟ هرشرکتی در یک رقابت، فعالیت های زیادی دارد، هم چون بازاریابی، خرید، خدمات و غیره. این زنجیره ارزش در واقع یک چارچوب فراهم می کند برای درک اینکه شرکت بداند، چگونه در برابر سایرین، رقابت می کند؟ و چگونه می تواند شرایط رقابتی خود را بهبود بخشد؟ به علاوه یک مقاله هم دارم که به اندازه این دو کتاب مهم است،«استراتژی چیست» که تمایز میان استراتژی و بهبود عملی را توضیح می دهد.
منبع
MANAGEMENT TV
0 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
برای ثبت دیدگاه لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید