جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • آخرین‌ ویدئوها
  • هاروارد
  • MIT
  • انیمیشن
  • مدیریت شهری
  • مدیران فردا
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • نام‌آوران‌
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
  • پوستر
  • مقالات
  • مشترکین
  • ورانش
    • درباره ما
    • ماموریت ما
    • ارتباط با ما
  • صفحه اصلی
  • منو
    • آخرین‌ ویدئوها
    • هاروارد
    • MIT
    • انیمیشن
    • مدیریت شهری
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
    • پوستر
    • مقالات
    • مشترکین
  • حساب کاربری
    • ورود
    • ثبت نام
  • دسته بندی محتوا
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره های آموزشی درباره ما تماس با ما ماموریت ما
ورانش ورانش
راهنمای ثبت نام
راهنمای ثبت نام
لطفا پیش از ثبت نام فایل راهنما را مطالعه نمائید ورود و ثبت نام
دسته بندی‌ محتوا
  • مبانی مدیریت
  • منابع انسانی
  • استراتژی و چشم‌انداز
  • بازاریابی، برند و تبلیغات
  • تکنیک های مدیریت
  • رفتار سازمانی
  • رهبری
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت حرفه ای
  • نظریات مدیریت
  • بزرگان مدیریت
  • تعالی سازمانی
  • چالش های مدیریت
  • اقتصاد و بازرگانی
  • مدیریت ژاپنی
  • خلاقیت و نوآوری
  • تولید
  • مشتری مداری
  • مدیریت شهری
  • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • صفحه اصلی
  • آخرین‌ ویدئوها
  • هاروارد
  • MIT
  • انیمیشن
  • مدیریت شهری
  • مدیران فردا
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • نام‌آوران‌
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
  • پوستر
  • مقالات
  • مشترکین

سیستم‌های آموزشی، نابغه در کشتن خلاقیت - DNA خلاقیت

access_time1397/11/07
visibility 1003 بازدید
person کاربر آزاد

جف بزوس، موسس آمازون، داستانی مشابه اما با شرایطی متفاوت دارد. پدر بزرگ و مادربزرگش زمینه تحول او را فراهم کردند. جف معمولا تابستان می رفت پیش آنها در مزرعه. پدربزرگش، وقتی چیزها خراب می شد، به تعمیرکار زنگ نمی زد! اگر تراکتور خراب می شد، جف بزوس و پدربزرگش روش های مختلف را آنقدر امتحان می کردند تا تراکتور تعمیر شود . . . خلاقیت، گمشده بزرگ مدیریت امروز است. نظام آموزشی جهان، یکسره خلاقیت برافکن است. هال گریگرسن به خوبی موضوع را می شکافد و فرصت می دهد تا از زاویه ای متفاوت، نوآوری را ببینیم.

هر مبتکری که ما در این پروژه با او درباره ابتکار و خلاقیت در سراسر دنیا مصاحبه کردیم، بزرگسال بود. آنها در باره دوران جوانی و تغییراتی که ایجاد کردند صحبت های زیادی داشتند. مثلا استیو جابز را در نظر بگیرید. در بزرگسالی گفت اگر در زمانی که جوان بودم، بزرگسالان در زندگی ام نبودند که به من و مهارت های خلاقانه ام توجه کنند، یا مرده بودم و یا به زندان می افتادم. خب بعضی از آن بزرگسالان چه کسانی بودند؟ اولین نفر پدرش بود. در جوانی، یک قسمت از میز کار خود را خالی کرد و گفت: استیو، بفرما! لذت ببر، اکتشاف کن، امتحان کن. اینها را از هم جدا کن یا به هم ارتباط بده. نفر بعدی همسایه او بود، که برای هیولت پاکارد کار می کرد. او یک میکروفن را گذاشته بود بیرون خانه، سر راه بچه ها. حالا کدام بچه ای ست که دلش نخواهد با یک میکروفن بازی کند؟ استیو جابز و دوستانش با این میکروفن کارکردند و بچه های علاقمند از این مهندس HP چیزهای زیادی آموختند. در باره بسیاری دیگر از مبتکران هم چنین مطالبی گفته می شود، خب اینها واقعا مهم است.

نفر بعدی، معلمش بود. استیو جابز در اوایل نوجوانی می خواست مدرسه را رها کند. اما معلمی داشت که به او توجه می کرد تا تکالیفش را انجام دهد و نرود دنبال خیابانگردی. او بدون بزرگسالانی مثل این ها، هرگز آن استیو جابزی که ما می شناسیم نمی شد.

جف بزوس، موسس آمازون، داستانی مشابه اما با شرایطی متفاوت دارد. پدر بزرگ و مادربزرگش زمینه تحول او را فراهم کردند. جف معمولا تابستان می رفت پیش آنها در مزرعه. پدربزرگش، وقتی چیزها خراب می شد، به تعمیرکار زنگ نمی زد، اگر تراکتور خراب می شد، جف بزوس و پدربزرگش روش های مختلف را آنقدر امتحان می کردند تا تراکتور تعمیر شود! اگر دامها مریض می شدند، باز همین آش و همین کاسه، آنها به دامپزشک زنگ نمی زدند! سعی می کردند با آزمون و خطا قضیه را حل می کردند، باز هم داستانی مشابه استیو جابز.

تصورش را بکنید همه ما، یک زمانی چهارساله بوده ایم و کارهایی که مبتکران می کنند را کرده ایم. ما سوال های تحریک کننده پرسیده ایم، چرا؟ و چرا؟ و چرا؟ ما دائم آزمون و خطا کرده ایم. خیلی خوب دنیا را مشاهده و بررسی می کنیم. اما وقتی بزرگ شدیم، این استعداد را از دست دادیم. سیستم های آموزشی دنیا، در کشتن خلاقیت نابغه اند! معمولا خانه ها هستند که تشنه نوآوری اند. بنابراین من و شما به عنوان بزرگسال چه می توانیم بکنیم که نسل بعدی استیو جابز ها و جف بزوس های دنیا را خلق کنیم؟ آنهایی که الان کودک یا نوجوان اند اما بزرگ خواهند شد تا مشکلاتی را حل کنند که احتمالا از مسائلی که من و شما امروزه با آنها روبرو هستیم، سخت ترند.

اینها کارهای ساده ای است، شاید بچه همسایه باشد، شاید بچه خودتان یا شاید هم نوه. مهم نیست. بالاخره آنها هزاران سوال دارند. به آنها گوش دهید. چون شاید علت آن که مرتب سوالی را تکرار می کنند، این است که ما سوال آنها را نفهمیده ایم. باید به بچه ها توجه نشان دهید. به مهارت هایشان، به سوالاتشان و به مشاهداتشان. به آنها کمک کنید تا ضمن صحبت با افراد مختلف، دنیا را کاوش کنند. افرادی که با شما متفاوتند را به شام یا ناهار دعوت کنید. آنهائی که ملیت متفاوتی دارند. به بچه ها کمک کنید که برای یافتن ایده، شبکه های ارتباطی بسازند. وقتی آنها آزمایش می کنند، چیزی را امتحان می کنند و شکست می خورند، نگران آن نباشید. شکست لازمه ابتکار است. با اشتباه کردن است که ما به ایده های جدید می رسیم. شما باید اشتباه کنید! بچه های ما باید اشتباه کنند! آنها باید از این اشتباهات درس بگیرند. فراموش کنید که درست انجام دادن کارها در همان بار اول، تنها روش انجام کار است.

به عنوان والدین، می توانیم به آنها کمک کنیم تا همان مبتکرانی شوند که هر کدام از ما می توانیم باشیم. خودتان را خلاق تر کنید. به مهارت های نوآورانه گوش دهید. در زندگی بچه ها تفاوت ایجاد کنید تا آنها هم بتوانند در دنیا تفاوت ایجاد کنند.

منبع:

MIT leadership Center

 


folder_open نظام آموزشی      والدین      مهارت      نوآوری      مبتکران      جف بزوس      اکتشاف      جوانی      بزرگسالی      خلاقیت      مرکز رهبری MIT      دانشکده مدیریت اسلون      استیو جابز     
چند مطلب پیشنهادی از ورانش
  • تئوری انگیزش هرزبرگ
  • پنج دلیل برای نیاز به استراتژی
  • دی اِن اِی خلاقیت-مهارت های 5گانه اکتشافی- مهارت 1: تفکر پیوندی
  • پنج دلیل که سازمان شما به استراتژی نیاز دارد

0 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

برای ثبت دیدگاه لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
جستجو برای:
دسته‌ها
  • مبانی مدیریت
  • منابع انسانی
  • استراتژی و چشم‌انداز
  • بازاریابی، برند و تبلیغات
  • تکنیک های مدیریت
  • رفتار سازمانی
  • رهبری
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت حرفه ای
  • نظریات مدیریت
  • بزرگان مدیریت
  • تعالی سازمانی
  • چالش های مدیریت
  • اقتصاد و بازرگانی
  • مدیریت ژاپنی
  • خلاقیت و نوآوری
  • تولید
  • مشتری مداری
  • مدیریت شهری
  • مدرسه خلاقیت استیوجابز
درباره ورانش

ورانش ( ورای دانش) در راستای "گسترش افکار مدیریت ایرانیان" تلاش می نماید تا متناسب با شرایط ویژه مدیران، بخصوص محدودیت زمان، آخرین و به روزترین اندیشه ها و تجارب جهانی را در قالب فیلم، مقاله، پادکست، پوستر و نیز دوره های مختلف به مدیران فارسی زبان در بخش خصوصی، عمومی، دولتی و سایر علاقه مندان و نیز دانشجویان مرتبط تقدیم نماید. محتوای سایت از معتبرترین مراکز مدیریتی جهان نظیر دانشکده مدیریت هاروارد، دانشکده مدیریت استنفورد، مشاور مدیریت مکنزی، مرکز رهبری دانشگاه MIT و مراکز مشابه تامین می شود

  • phone_android
    ۰۹۱۲۰۸۹۸۰۸۲
  • email
    Info@Varanesh.IR

مهم ترین بر اساس دسته بندی

  • رهبری
  • استراتژی و چشم انداز
  • رفتار سازمانی
  • منابع انسانی
  • خلاقیت و نوآوری

مهم ترین بر اساس منبع

  • هاروارد
  • MIT
  • استیو‌جابز
  • مایکل‌پورتر
  • دانیل‌گلمن

آخرین اخبار و اتفاقات ویژه در ایمیل شما، فقط کافیست ایمیل خود را وارد کنید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "مؤسسه گسترش افکار مدیریت ایرانیان" است.
keyboard_arrow_up