جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • آخرین‌ ویدئوها
  • هاروارد
  • MIT
  • انیمیشن
  • مدیریت شهری
  • مدیران فردا
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • نام‌آوران‌
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
  • پوستر
  • مقالات
  • مشترکین
  • ورانش
    • درباره ما
    • ماموریت ما
    • ارتباط با ما
  • صفحه اصلی
  • منو
    • آخرین‌ ویدئوها
    • هاروارد
    • MIT
    • انیمیشن
    • مدیریت شهری
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
    • پوستر
    • مقالات
    • مشترکین
  • حساب کاربری
    • ورود
    • ثبت نام
  • دسته بندی محتوا
  • درباره ما
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره های آموزشی درباره ما تماس با ما ماموریت ما
ورانش ورانش
راهنمای ثبت نام
راهنمای ثبت نام
لطفا پیش از ثبت نام فایل راهنما را مطالعه نمائید ورود و ثبت نام
دسته بندی‌ محتوا
  • مبانی مدیریت
  • منابع انسانی
  • استراتژی و چشم‌انداز
  • بازاریابی، برند و تبلیغات
  • تکنیک های مدیریت
  • رفتار سازمانی
  • رهبری
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت حرفه ای
  • نظریات مدیریت
  • بزرگان مدیریت
  • تعالی سازمانی
  • چالش های مدیریت
  • اقتصاد و بازرگانی
  • مدیریت ژاپنی
  • خلاقیت و نوآوری
  • تولید
  • مشتری مداری
  • مدیریت شهری
  • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • صفحه اصلی
  • آخرین‌ ویدئوها
  • هاروارد
  • MIT
  • انیمیشن
  • مدیریت شهری
  • مدیران فردا
    • مدرسه خلاقیت استیوجابز
  • نام‌آوران‌
    • استیو‌جابز
    • مایکل‌پورتر
    • دانیل‌گلمن
  • پوستر
  • مقالات
  • مشترکین

شرکت ها در بازارهای نوظهور چگونه باید توسعه یابند؟

access_time1397/11/06
visibility 946 بازدید
person کاربر آزاد

مثال خوب، شرکت هندی بهارتی ایرتل، بزرگترین اپراتور تلفن همراه در هند با بیش از 200 میلیون مشترک است. آنها زمانی که تصمیم گرفتند پا در بازارهای خارجی بگذارند،‌ به جای پیروی از رویه مرسومِ گرایش به بازار اروپا و آمریکا، آفریقا را انتخاب کردند که قاره ای با حدود 1 میلیارد جمعیت و نرخ رشدی 5 تا 6 درصد است. بنابراین،‌ قماری سنگین روی آفریقا کردند و شرکت ارتباطات زِین که در 15 کشور آفریقایی فعالیت داشت را خریدند پروفسورکریشنا پالپو،‌ استاد دانشکده مدیریت هاروارد از لزوم توجه به بازارهای نوظهور و نحوه تغییر استراتژی شرکت ها در این بازارها می گوید.

مصاحبه هاروارد با پروفسورکریشنا پالپو،‌ استاد دانشکده مدیریت هاروارد

 

شرکت های فعال در بازارهای نوظهور پس از بازارهای داخلی،‌ طبیعتا به دنبال توسعه در بازارهای خارجی می روند تا در آینده به شرکت های چند ملیتی تبدیل شوند. انگیزه آنها از این کار،‌ یافتن مقصد بعدی خود در بازاری بالنده و بالغ مانند اروپا یا امریکای شمالی است. دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد: حاشیه سود بزرگ تر اینگونه بازارها،‌ برندسازی در این بازارها پس از فتح آنها، و تبدیل شدن به شرکت های با اعتبار بالا در اثر حضور در بازارهای پیشرفته. ولی به نظر من تصمیم عاقلانه برای اینگونه شرکت ها،‌ تلاش در جهت تکرار موفقیت کسب شده در بازار داخلی،‌ اما این بار در بازارهای نوظهور سایر کشورهاست.

مثال خوبی که در این حوزه می توان عنوان کرد،‌ شرکت هندی بهارتی ایرتل  Bharti AirTel‌ است که بزرگترین اپراتور تلفن همراه در هندوستان به شمار می رود و دارای بیش از 200 میلیون مشترک است. این شرکت به راهکاری بنیادی در کاهش هزینه ها رسیده که دسترسی میلیون ها هندی به این بازار را میسر کرد. آنها زمانی که تصمیم گرفتند پا در بازارهای خارجی بگذارند،‌ به جای پیروی از رویه مرسومِ گرایش به بازار اروپا و آمریکا، افریقا را انتخاب کردند که قاره ای با حدود 1 میلیارد جمعیت است یعنی مشابه بازار هند، با نرخ رشدی حدود 5 تا 6 درصد در سال. بنابراین،‌ قماری سنگین روی افریقا کردند و شرکت ارتباطات زِین Zayn‌ که در 15 کشور آفریقایی فعالیت داشت را خریدند.

آنها 10 میلیارد دلار صرف خرید شرکت زِین کردند و اکنون سعی دارند مدل نوآورانه خود در هند را در آفریقا نیز پیاده سازی کنند. رویایی که این شرکت در سر دارد آن است که به بزرگترین اپراتور ارتباطات در آفریقا تبدیل شود. آنها می خواهند از شرکت های فعلی تلفن همراه فعال در افریقا نظیر ‌MTN که شرکتی افریقایی و چند ملیتی است و نیز از اورنج  ودافون ‌ Vodafone،‌ Orange که شرکت های غربی فعال در افریقا هستند، پیشی بگیرند. ولی شرکت اِیرتل بر این باور است که بر مبنای تجربه هند و سازگارسازی آن با بافت قاره افریقا،‌ می‌تواند دست به نوآوری زده و اکوسیستم جدیدی را در حوزه خدمات ارتباطی آفریقا شکل دهند. آنها امیدوارند این کار را با افزایش دسترسی، کاهش تعرفه ها و ارائه خدمات جانبی که آفریقایی ها در حال حاضر به آن دسترسی ندارند،‌ انجام دهند. خدماتی که به دلیل نبود ارتباطات، نظیر بانکداری الکترونیکی،‌ دسترسی به اینترنت و اطلاعات، اکنون در آفریقا وجود ندارد.

این رویکرد،‌ گزینه ای جالب و بهتر برای جهانی سازی در اختیار شرکت های فعال در بازارهای نوظهور قرار می دهد. شیوه ی توسعه جنوب- جنوب می تواند رویه غالب آینده باشد

منبع:
Harvard Business Review


folder_open انگیزه      ارتباط      نوآوری      کسب و کار      کاهش هزینه      شرکت      مشترک      آفریقا      اطلاعات      دانشکده مدیریت هاروارد      سود      بینش آفرینی      بازارهای نوظهور      بازار خارجی      بازار داخلی      حاشیه      برندسازی      بازار پیشرفته      جهانی سازی     
چند مطلب پیشنهادی از ورانش
  • ارزیابی ۳۶۰ درجه
  • رهبری در دنیای مورچه ها
  • با طرح های پایلوت، سریعتر چابک شوید.
  • مسیر چابکی: یک رویکرد مرحله ای

0 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

برای ثبت دیدگاه لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
جستجو برای:
دسته‌ها
  • مبانی مدیریت
  • منابع انسانی
  • استراتژی و چشم‌انداز
  • بازاریابی، برند و تبلیغات
  • تکنیک های مدیریت
  • رفتار سازمانی
  • رهبری
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت حرفه ای
  • نظریات مدیریت
  • بزرگان مدیریت
  • تعالی سازمانی
  • چالش های مدیریت
  • اقتصاد و بازرگانی
  • مدیریت ژاپنی
  • خلاقیت و نوآوری
  • تولید
  • مشتری مداری
  • مدیریت شهری
  • مدرسه خلاقیت استیوجابز
درباره ورانش

ورانش ( ورای دانش) در راستای "گسترش افکار مدیریت ایرانیان" تلاش می نماید تا متناسب با شرایط ویژه مدیران، بخصوص محدودیت زمان، آخرین و به روزترین اندیشه ها و تجارب جهانی را در قالب فیلم، مقاله، پادکست، پوستر و نیز دوره های مختلف به مدیران فارسی زبان در بخش خصوصی، عمومی، دولتی و سایر علاقه مندان و نیز دانشجویان مرتبط تقدیم نماید. محتوای سایت از معتبرترین مراکز مدیریتی جهان نظیر دانشکده مدیریت هاروارد، دانشکده مدیریت استنفورد، مشاور مدیریت مکنزی، مرکز رهبری دانشگاه MIT و مراکز مشابه تامین می شود

  • phone_android
    ۰۹۱۲۰۸۹۸۰۸۲
  • email
    Info@Varanesh.IR

مهم ترین بر اساس دسته بندی

  • رهبری
  • استراتژی و چشم انداز
  • رفتار سازمانی
  • منابع انسانی
  • خلاقیت و نوآوری

مهم ترین بر اساس منبع

  • هاروارد
  • MIT
  • استیو‌جابز
  • مایکل‌پورتر
  • دانیل‌گلمن

آخرین اخبار و اتفاقات ویژه در ایمیل شما، فقط کافیست ایمیل خود را وارد کنید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "مؤسسه گسترش افکار مدیریت ایرانیان" است.
keyboard_arrow_up